چگونه محترمانه جواب منفی بدم؟


سلام

سوال من ممکنه یه کم مسخره باشه ولی برای من الان یه معضله و به راهنمایی احتیاج دارم.

من آدم سرزبون داری نیستم. واسه همین نمیدونم چه جوری با یه نفر صحبت کنم که هم دست

از سرم برداره و هم ناراحت نشه و ضایعش نکرده باشم.

اخیرا یه جا کلاس ثبت نام کردم. یکی از همکلاسی ها هیچی بلد نیست و گویا نمیخواد هم

به خودش فشار بیاره تا یاد بگیره. کلاس برنامه نویسیه و استاد از جلسه اول یه مختصری یاد میده و

 بعد تمرین میده هر کسی واسه خودش حل کنه. این خانم هیچی بلد نیست. اصلا فکر هم نمیکنه.

 از جلسه اول سرش رو فرو میکنه تو لپ تاپ من هر چی مینویسم کپی میکنه و تازه همونی که

کپی میکنه غلط کپی میکنه و اجرا نمیشه و بعد هی از من میپرسه چرا کار نمیکنه مشکلش چیه.

الانم دو روزه هی زنگ میزنه و پیام میده از صبح تا شب که من هر چی اون روز زحمت کشیدم و نوشتم

رو تو تلگرام براش بفرستم تا خانم اشکالاتش رو بفهمه! مدت این کلاس 5 ماهه! من واقعا تحمل

ندارم ایشون 5 ماه به همین روال بخواد موی دماغ من بشه. 

نمیدونم چه جوری از سر خودم بازش کنم. میترسم بهش بگم ناراحت بشه! همش دعا میکنم

اینقدر خودش یاد بگیره که از منم جلو بزنه و دیگه اصلا پیش من نشینه و با من حرف نزنه! ولی

اصلا آدمی نیست که اهل زحمت کشیدن باشه. 

برای آزمون ورودی کلاس هم اشتباه کردم و رفتم کمکش کردم. فکر میکردم با این وضع

اصلا پذیرفته نمیشه من نمیدونم چه جوری پذیرفتنش! خلاصه که حوصله ش رو ندارم و دلم

نمیخواد کدهام رو براش بفرستم ولی دست بردار نیست و هی زنگ میزنه و پیام میده ... 

راهنماییم کنید...


پاسخ های مردم (۱۲)
علی پرسپولیسی
  • دوشنبه ۲۸ اسفند ۹۶
  •  
  • ۱۸:۲۰
خب حالا چی میشه شکیبایی کنی و بازم بهش کمک کنی!!!
یه مقدار صبر کردن رو خب تمرین کن.

دیدی طرف تو مطلبی گیج میزه و چند بار میاد همون مطلب رو از یکی می پرسه و تو دلش میگه اه بازم این اومد ...
همچنین چیزهایی شاید در فکر محمد (ص) هم بیاد که خدا به ایشان می فرماید که :با آنان که پروردگارشان را به بامداد و شامگاه می خوانند خود را شکیبا ساز ...

یا میگه :از خود مران آنان که پروردگارشان را به بامداد و شامگاه خوانده ...

و سوال کننده را از خود مران و از نعمت پروردگارت سخن بگوی.












شیلا
  • دوشنبه ۲۸ اسفند ۹۶
  •  
  • ۱۸:۵۳
با عرض سلام و تبریک پیشاپیش سال جدید
با توجه به مواردی که شما فرمودید به نظر می یا د که همکلاسی شما در رابطه با مبحث برنامه نویسی قوی نیستن و اگر من بودم شاید حتی قبل از کلاس  می یامدم و با ایشون کار می کردم زیرا با توجه به مباحث اسلامی زکات علم اموختن ان به دیگران است. بنده بیشتر از فرمایشات شما متعجب شدم تا کاری که همکلاسی شما انجام می دهد . خواهشمندم که ایشان را در فراگیری علم برنامه نویسی یاری فرمایید و در این امر صبور باشید چرا که در درجه اول انسانیت حکم می کند که دیگران را در امور خیر یاری دهیم و ضمنا خداوند پاسخ هر کار نیکی که بندگانش انجام می دهند بیش ان که در فکر او بگنجد پاسخ خواهد داد

پرینازم متاهل (◐.̃◐)
  • دوشنبه ۲۸ اسفند ۹۶
  •  
  • ۱۹:۰۲
بی توجهی! اصلا دایورت کن! بی توجهی خیلی خوبه نتیجه میده
فندق
  • دوشنبه ۲۸ اسفند ۹۶
  •  
  • ۱۹:۰۳
شما اقایید ؟البته احتمال زیاد نه

 عرض شود خب بزن تو برجکش..
شما با لطافت بگی یا با خشونت چه فرقی میکنه،،، هردش ناراحت  میشه

بگو دیگه پیام نده،،بعد تو کلاس مگه جای دیگه نیس بشینی ؟

 بعد شمارتو چرا دادی بهش


بعد اگه نمیخواستی کمک کنی 

اصلا چرا روش و به خودت باز کردی ،،،


ببین اینا همه سواله ،،کسی که اینارو ندونه و نظر بده تیری در تاریکی زده ،،
علی جون
  • دوشنبه ۲۸ اسفند ۹۶
  •  
  • ۱۹:۱۵
ببین دوست گرامی 

شما فرمایش دادی دعا میکنم که خدا یادش بده
خب شاید خود شما سبب همین اموزش به ایشون باشید
شاید خود شما وسیله هستین برای برکت در کار ایشون

اصلا یه چیزی به شما بگم شاید علت دوستی ابشون با شما همین کلاس هست و بعدش خودش از شما جدا بشه 

پس اگه واقعا میتونید کمکش کنید و ازش بخواید تا خودش هم حرکت کنه و تلاش کنه
رک بهش بگو اینطوری که فقط من یادت بدم و خودت هیچکاری نکنی یادنمیگیری پس کلاس اومدنت الکی هست 
تمنا ..
  • دوشنبه ۲۸ اسفند ۹۶
  •  
  • ۱۹:۲۹
سلام 
ببین اینکه خواسته باشی چیزی رو که بلدی به کسی یاد بدی اصلا چیز بدی نیست و اتفاقا خیلی هم عالیه 
ولی باید مدیریت زمان داشته باشی ، ویه جوری به این دوستتون هم بفهمونی که وقتت برات ارزش داره و هر زمان نمیتونه مزاحمت بشه . 
مثلا سر کلاس بهش بگو عزیزم اول به مطالب گوش کن ؛ بعد خودت تمرین کن سر آخر یک ربع وقت میزارم واست هر چیزی رو که متوجه نشدی واست توضیح میدم اینجوری هم بهش گفتی که وسط درس مزاحمت نشه و هم گفتی که زمانی که بهش اختصاص میدی یک ربع هست .
برای تو خونه هم وقتی پیام میده و سوالی میپرسه بهش بگو تو برنامه ام میزارم که هر شب ساعت مثلا ۹تا۱۰ شب به سوالاتت جواب بدم .
با این راه حل هم به دوستت کمک کردی وهم به کارای خودت رسیدی و اعصابتم خورد نمیشه .
موفق باشی
پوریا
  • دوشنبه ۲۸ اسفند ۹۶
  •  
  • ۲۰:۴۸
سلام خخخ منم سه سال  پیش کلاس طراحی وب میرفتم سادش بخیر الان سوییچ کردم رو اندروید- چی کار میکنی ؟ وب یا موبایل یا ویندوز ؟

ببین اون زمان هم تو کلاس ما ازین جور ادم ها زیاد داشتیم - خود من یادمه همین قضیه برام پیش اومد ببین این میتونه هم به ضرر تو باشه هم به نفعت - چه اشکالی داره تو بهش یاد بده بعضی ها همین طوری هستن اول کاری اصلا نمی تونن درک کنن تو بهش یاد بده این طوری به نفع خودت هم هست خودتم مطالب مرتب برات یاداوری و ریویو میشه اصلا یه جا دیدی ازت سوال پرسید و گفت چرا این شده این ؟ اونوقت اگه خودتم بلد نباشی میری سرچ میکنی یه چیز جدید پیدا میکنی 

اگه بازم واقعا حوصلشو نداری به استادتون بگو یه گروه بزنه براتون تو تلگرام اون جا همه میان سوال میپرسن اونم می پرسه انوقت هم استاد میتونه جوابشو بده هم دیگران اصلا گروه تلگرامی دارید ؟

یک راه دیگه ای هست الان گروه های چند هزار نفری تو تلگرام  زیاده برای همین برنامه نویسی مثلا گروه طراحی وب - اندروید و ... تو چندتا ازین گروه ها ادش کن بره خودش سوالاشو بپرسه 

بک کار دیگه هم می تونی بکنی  و خیلی به نفعشه بشین بهش هنر سرچ کردنو یاد بده یه برنامه نویس اگه سرچ کردن بلد نباشه اصلا برنامه نویس نیست باید بتونه مشکلاتشو خودش حل کنه بهش یاد بده چطوری انگلیسی سرچ کنه امیدوارم موفق باشی 
صدف
  • دوشنبه ۲۸ اسفند ۹۶
  •  
  • ۲۲:۳۱
هر چی پرسید بگو نمی دووونم   خوب نفهمیدم از استاد بپرس منم یاد بگیرم. 
تلگرام هم بگو نمی دونم من خوب یاد نگرفتم یا بگو اصلا وقت نکردم تمرین کنم هیچی  نخوندم یا  لپ تابم هنگ کرده کار نمی کنه
خودت رو پیش همکلاسی هات زرنگ نشون نده  همش هر چی پرسید حالت منگ به خودت بگیر که  یعنی تو کلا تو باغ نیستم !(حالا خیلی زیاده روی هم نکن)
ولی یه چیزی خیلی حساس نباش ۵ماه مثل برق و باد می گذره حالا به دوستت هم یه کمکی کنی بد نیست
باز کلاس شما کلاس کامپیوتره ما سال پیش یه دختره تو کلاس   ریاضی کنکورمون بود هیچی نمی دونست درس اول دبیرستان رو هم بلد نبود هی وقت کلاس رو هدر می داد تا استاد چیزای چرت رو بهش تو ضیح بده یا مثلا بحث درس شیرین همه دارن گوش می دن یهو می گفت استاد این انتگرال به چه دردی می خوره آخه یا یهو در مورد اخبار یه بحث می نداخت وسط استاد هم که از صبح داشت درس می داد خسته بود از خداش بود یه کم حرف بزنه 
اوایل اخم می کردیم بهش بعد غیر مستقیم بعد هم کلامی می گفتیم بس کن دیگه ولی اصلا گوش نمی داد دیگه دیوونه مون کرده بود  واسه همون بود که ۹ سال پشت کنکور بود امسال هم قبول نشد رفت تو سال دهم !

❤حدیث❤
  • سه شنبه ۲۹ اسفند ۹۶
  •  
  • ۰۲:۳۵
خخخ یاد خاطراتم افتادم.آخه من تخصص ویژه ای توی حذف کردن دوستای رو اعصاب از زندگیم دارم.😁

ببینید اول توی کلاس به یه بهانه ای جاتون رو عوض کنید.مثلا اینکه میخوام نزدیک استاد یا فلان شخص که بیشتر بلده بشینم.
بعد تلگرامتون رو بذارید رو حالت روح و آخرین بازدید اخیرا و پیاماشو جواب ندید یا یکی در میون جواب بدید.
هر چی تو تلگرام خواست بهانه بیارید که خودم هنوز کاملش نکردم یا الان کار دارم نمیتونم.ناراحتم میشه بشه.اصلا براتون مهم نباشه.قرار نیست شما جور کسی رو بکشید.
اگر هم خواستین بفرستین با لحن دلسوزانه بگین من که میفرستم اما به ضررته.هیچی یاد نمیگیری ها...

خلاصه که چند سری اینجوری بپیچونین و تو کلاسم زیاد باهاش معاشرت نکنین خودش متوجه میشه که خیلی علاقه ای ندارین باهاش دوست باشین.
خواهشا برای خودتون ارزش قائل باشید و با کسی رو دروایسی نکنید.هیچ کس تو این دنیا از خودتون و آرامشتون مهمتر نیست.
موفق باشید